Creativitatea, ca si inteligența, este o trăsătură general umană. Toți oamenii au un anumit nivel de creativitate. În literatura de specialitate se disting 5 niveluri de creativitate:
Creativitatea, la orice nivel s-ar manifesta, întotdeauna se exprimă printr-un produs: o pictură, o realizare tehnică, o poezie, o teorie științifică. În funcție de natura produsului vorbim despre creativitate artistică, științifică, tehnică sau organizatorică.
Pentru a se obține o operă artistică deosebită sau pentru a se ajunge la rezultate valoroase în știință este nevoie de multa muncă. Creatorul trebuie să accepte multe sacrificii, să fie perseverent. Acestea nu se pot realiza fără motivație intrinsecă și fără voință. Motivațiile care favorizează creația sunt: nevoia de a se autoexprima, de a excela, dorința de a sintetiza informațiile sau curiozitatea.
Persoanele creative în general au încredere în sine, au curajul de a-și asuma riscurile, acceptă greu restricțiile, constrângerile, sunt nonconformiste, au un nivel redus de anxietate. Din cauza acestor însușiri de personalitate copiii cu potențial creativ de multe ori sunt considerați elevi dificili.
Psihanalistul Alfred Adler are o părere deosebită despre creativitate și dorința de afirmare. El considera că de foarte multe ori rezultatele remarcabile au la bază complexele de inferioritate. Persoanele cu astfel de complexe încearcă să le compenseze printr-o activitate intensă, orientată spre obținerea unor performanțe deosebite într-un domeniu.
Creativitatea poate fi influențată de numeroși factori. Dintre aceștia fac parte condițiile socio-economice, culturale și politice dintr-o țară, colectivul de muncă, familia, școală. Aceasta joacă un rol foarte important pentru întreaga societate, pornind de la viața politică, până la cea economică sau culturală.
Mai mult decât atât, creativitatea reprezintă elementul cheie pentru dezvoltarea relațiilor cu cei din jur cât și pentru dezvoltarea personală, profesională și socială.
Într-un fel sau altul, în fiecare din nou există o doză de creativitate. Tu, cum o folosești în beneficiul tău?
O convorbire telefonică de 30 min fără nici o obligație. Voi asculta ce întrebări și provocări întâmpini în momentul de față. Te invit la o discuție, să vedem dacă putem face o echipă bună împreună, înainte să pornim la drum.